17.03.12

Goodreads un bērnu grāmatas

Katram ik pa brīdim, īpaši jaunajā gadā, sanāk izdomāt kādu apņemšanos. Man šogad gribas izlasīt vairāk grāmatu nekā parasti. Iepriekš, sakarā ar studijām un diviem darbiem, laika un spēka piesēsties pie grāmatas neatlika. Šogad daudz kas ir mainījies. Esmu pabeigusi savas maģistra studijas un strādāju tikai vienā darbā. Laika tagad ir daudz vairāk un grāmatas nonāk manās rokās krietni biežāk. Lai sekotu līdzi savam progresam un arī smeltos iedvesmu par grāmatām, kuras gribu izlasīt nākotnē, sāku lietot tīmekļa vietni Goodreads. Vietne ir viegli izprotama un noderīga jebkuram kaislīgam lasītājam. Man personīgi vislabāk patīk tas, ka vari veidot izlasīto grāmatu sarakstu. Man bieži piemirstas, kuras grāmatas esmu jau izlasījusi un šāda sistēma ļoti palīdz. Arī daudzās fīčas un iespējas ielūkoties tajā, ko lasa tavi draugi, ir ārkārtīgi forši. Sistēma pati iesaka grāmatas, kuras tev būtu vērts izlasīt, balstoties uz iepriekš lasītajām grāmatām. Arī vērtēšanas iespējas sagādā mazo prieciņu, ka vari kādam ieteikt grāmatu izlasīt vai tieši otrādi - nelasīt, jo nav vērts tērēt laiku. Katrā ziņā, ierokoties arvien dziļāk Goodreads dzīlēs, var atrast arvien jaunas pērles - testus par grāmatām, citātu krātuves, autoru biogrāfijas un bibliogrāfijas un vēl daudz ko citu. Manu lapu var atrast šeit.
Šogad turpinu iesākto ceļojumu bērnu grāmatu pasaulē. Gribu atkal izlasīt bērnībā mīļās grāmatas un arī tās, kuras bērnībā izlasīt nepaspēju, bet tagad tam ir laiks. Piemēram, šobrīd esmu iegrimusi angļu bērnu klasiķu darbos un viesojos apbrīnojamajā Nārnijas zemē, kā arī iepazīstos ar Padingtona lāci.
Pagaidām mans secinājums ir, ka bērnu grāmatas ir smalka padarīšana - tik daudz ir ieguldīts psiholoģisko tipāžu veidošanā un sižeta līnijas attīstībā. Pieaugušo grāmatas vairāk apraksta ikdienu un attiecību līkločus, bērnu grāmatas liek vairāk priecāties par mazajiem dzīves sīkumiem, kas arī ir lielākā dzīves sastāvdaļa. Angļu bērnu literatūra man šķiet īpaša ar to, ka neviens tēls nav perfekts. Katram ir savas vājības un sliktās rakstura īpašības. Tomēr katrs no tēliem ir savdabīgi mīlams un novērtējams. Angļu bērnu grāmatas māca draudzēties ar dauzonīgiem tīģeriem, nepaklausīgiem puikām, kaprīzām meitenēm un izdomas bagātām jūrascūciņām. Ļaunie tēli vienmēr tik pieveikti, bet tas tiek darīts nevis aiz atriebības, bet tāpēc, ka tā vajag un tā ir pareizi. 
Vispār bērnu literatūra ļoti ietekmē bērna morāles izpratni - kas ir labs un kas ir slikts. Manuprāt, ir ļoti žēl, ja vecāki savam bērnam nelasa priekšā. Tas vēlāk atstās nospiedumus fantāzijas attīstībā. Diemžēl, arī mūsdienu multfilmas bērnus neattīsta, varbūt pat degradē. Piemēram, vienā multfilmā esmu redzējusi bulli ar tesmeni - nu pilnīgs absurds. Bet tur jau laikam vairs nekas nav līdzams un tikai pašiem vecākiem ir iespēja savus bērnus vest pareizā virzienā. Es ieteiktu biežāk palasīt kādu bērniem domātu grāmatu, jo tās palīdz pavērties uz pasauli no cita skatu punkta, kur viss var būt brīnums un nekas nav neiespējams. Tā ir laba motivācija mūsdienīgā rutīnas pasaulē.

Nav komentāru:

Ierakstīt komentāru